Tradicionális Jóga – Modern mozgásfejlesztés - Érzelmi intelligencia fejlesztés

Az elmúlt két évtizedben a pszichológia a mozgásterápiákkal karöltve eljutott ahhoz az átfogó felismeréshez, hogy egy gyermek mozgásfejlődése szoros összefüggésben áll az érző-mozgató, és az ezzel összefüggő kognitív (gondolkodási) működésünkkel.

Terápiás munkám során sokszor tapasztalom, hogy a diszlexia, tanulási nehézségek, érző-mozgató rendellenségek, figyelemzavar, szorongások és fóbiák komolyan megterhelik az egész családot, illetve a gyerekeket, mint legsebezhetőbb láncszem. A fenti tüneteket az esetek jó részében nem veleszületett karakter jegye egy gyermeknek, nem is adottsága, hanem jól visszavezethetőek a gyermek mozgásfejlődésére, illetve azon belül az egyensúlyi rendszerének fejletlen működésére.

A gyermek jógát és mozgásfejlesztést olyan kiváló szakemberektől tanulhattam / tanulom, mint Csiki Mariann, Labádiné Józsa Mónika.

Miért hasznos a gyermekek számára a mozgásfejlesztéssel egybekötött jóga?

  1. Elemi mozgások, mint a kúszás, gurulás, mászás és komplexebb mozgások elősegítik a fej és törzskontroll kialakulását, bilaterális motoros koordinációt, csecsemőkori reflexek integrálását, a taktilis, vesztibuláris (egyensúlyi) és proprioceptív (saját érzet) rendszer fejlesztését.                        

  2. Az elemi mozgásokkal megerősítjük azokat az izmokat, amely az egyen tartáshoz szükségesek. Ennek előnye, hogy a gyermeknek jobb lesz a tartása és ellensúlyozza a rengeteg ülést az iskolában, az autóban és a számítógép előtt. Ezzel megelőzheti a gerincferdülést, a csigolyák kopását vagy sérvet.        

  3. Amikor egy gyermek később komplexebb sportolást fog végezni, legyen az vívás, foci, síelés, futás, kézilabda, tánc, lovaglás sokkal kisebb lesz a sérülés veszély, sokkal könnyedébben fogja megtanulni és kivitelezni ezeket a sportokat.          

  4. Kiemelten fontos lesz továbbá, hogy fejlesszem a testkontrolt, a testérzés fejlesztést,  felismerni a testéből adódó jeleket. Tisztelni a testét, mint az a hely, ahol Önmaga lehet. Az év végére a gyerekek képesek lesznek rövidebb relaxációra, ami egy jó kiindulópont lesz ahhoz, hogy később felsős, kamasz vagy felnőtt korban az saját maguk képesek legyenek megnyugtatni az idegrendszerüket. Nem is beszélve arról, hogy a sikeres relaxációs képesség az előszobája a meditációnak.              

  5. Minden foglalkozás során kiemelt hangsúlyt fordítok az érzelmi intelligencia fejlesztésre. A gyakorlatok során páros, kissportos gyakorlatok lesznek, ahol a legnagyobb hangsúly azon lesz, hogyan képes gyermek együtt eredményt elérni, hogy közben megőrzi a saját egyediségét.            

  6. A következő témákat fogjuk mesés, játékos formában érinteni:

    1. A család, hol a gyerek helye a családban?

    2. Mit jelent az odafigyelés, támogatás, empátiás – mentalizációs (beleérző) képesség?​
    3. Hogyan ismeri fel a gyermek a saját határait? Kiállás Önmagért, határok tartása.

    4. Mit jelent a barátság?                

Az órák során kifejezetten hangsúlyos elem lesz a játékos tanulás, a mese, az analógiás gondolkodás és az érzelmi intelligencia fejlesztése.